Crossmedia Monitor Musea

Sociale media, zoals Facebook, Twitter, Youtube, enzovoort (hierna: social media), hebben ervoor gezorgd dat miljoenen mensen, op een gemakkelijke en goedkope manier, met elkaar in contact kunnen komen. Dat is niet onopgemerkt gebleven voor archieven, musea en andere culturele instellingen. Inmiddels zijn er talloze social media-initiatieven ontstaan bij deze instellingen. Dit is in relatief korte tijd hard gegroeid. Zo is het aantal Nederlandse musea met een Twitteraccount gestegen van 1,1% in 2008 naar 53,3% in 2012.

De vraag is echter wat deze sociale media-activiteiten daadwerkelijk opleveren. Vaak berusten initiatieven namelijk op ‘onderbuikgevoel’, of ligt er in ieder geval geen heldere strategie aan ten grondslag.

In het Museumkompasproject ontwikkelen we een monitor, dat automatisch sociale media-activiteiten van Nederlandse musea verzamelt. Deze monitor dient hoofdzakelijk twee doelen:
(1) Museumprofessionals inzicht verschaffen voor hun social mediagebruik, ook in vergelijking met collega musea.
(2) Inzicht verschaffen om effectief en efficiënt social mediagebruik voor Nederlandse musea te realiseren.

De bètaversie van de zogenoemde Crossmedia Monitor is te vinden op monitor.museumkompas.nl.

Schermafbeelding van de Crossmedia Monitor
museumbattle